Groen
Groen streeft naar een
actieve pluralistische maatschappij dit wil zeggen , een multiculturele samenleving
waar dialoog en ontmoeting centraal staan. Dit willen ze doen op een school
omdat daar identiteitsvraagstukken en verschillende religieuze overtuigingen
aanwezig zijn. Daarom moet volgens Groen een school een plaats zijn waar
ontmoeting en dialoog in de praktijk worden gebracht.
Groen erkent de
pluriformiteit en de waarde van geloofsbeleving en cultuur. Ze vinden dat
kinderen en jongeren erkenning moeten krijgen voor hun levensbeschouwing zonder
in verdediging te moeten gaan. En daarom vinden zij dat ouders het recht hebben
om hun kinderen via de schoolkeuzes waarden mee te geven. Want kinderen zijn
zoekend naar hun identiteit, en deze zoektocht verloopt gedeeltelijk langs
levensbeschouwelijke paden. Vandaar dat levensbeschouwelijke vakken een rol
kunnen spelen in de ontwikkelingskansen van de kinderen.
Belgische Alliantie
Ze zijn er van
overtuigd dat het levensbeschouwelijk onderwijs heel belangrijks is. Omdat de
jeugd met zo veel keuzes en verleidingen wordt geconfronteerd. Daarom is het
belangrijk om in onze competitiegerichte maatschappij bij de schoolopleiding
niet alleen de focus te gaan leggen bij “wat moet ik hebben”maar naar het “wie
kan ik zijn?”
Open Vld
Levensbeschouwelijk onderwijs,
in zijn breedste vorm, is een wezenlijk onderdeel van onderwijs. Daarom is het
ook belangrijk om de maatschappelijke evoluties te volgen teneinde ermee samen
te sporen en dus betekenisvol te blijven voor alle huidige en toekomstige generaties
jongeren in het onderwijs.
CD&V
Volgens CD&V is
levensbeschouwelijk onderwijs onmisbaar in de vormingen van jonge mensen. Opleiding
en in zekere zin begeleiding van jonge mensen voor wat betreft de grote levens-
en zinvragen en alles wat met die vragen verband houdt, is van kapitaal belang.
SP.A
Sp.a maakt een onderscheid
tussen onderwijs ‘ in’ een bepaalde godsdienst of levensbeschouwing en ‘over’
godsdiensten en levensbeschouwing. Ze
vinden dat we in onze multiculturele maatschappij op de hoogte moeten zijn van
verschillende levensbeschouwingen of culturen. Er kan getwist worden over welke
levensbeschouwingen aan bod moeten komen in ons onderwijs. Volgens hun
moet er gekeken worden naar de mate van contact en aanwezigheid op ons
grondgebied om daarover te oordelen. In
de huidige situatie lijkt het ons evident dat iedereen die ons
leerplichtonderwijs voltooid een idee heeft van de basiskenmerken van de islam
en het rooms- katholicisme. Daarom moet er overwogen worden om de
basiskenmerken van het boeddhisme aan te leren in het leerplichtonderwijs.
De levensbeschouwingen zijn uiteraard essentieel erg verschillend. Het is dan
ook nodig dat de inhoud van de normatieve vakken vastgelegd wordt door de gemeenschap
die rond de betreffende levensbeschouwing bestaat. Dat wil echter niet zeggen
dat men geen overkoepelende leerdoelen kan bepalen, die voor de verschillende
levensbeschouwingen gemeenschappelijk zijn. Om duidelijk te maken waaraan het
levensbeschouwelijk vak aan moet voldoen, denken ze dat
het beter zou zijn om een dergelijke gemeenschappelijke sokkel te bepalen met
de vertegenwoordigers van de verschillende erkende levensbeschouwingen. Het
betreft hier bvb. respect voor diversiteit en verdraagzaamheid.
Vlaams Belang
Het
Vlaams belang vind dat er niet geraakt mag worden aan de vrijheid van de
scholen om zelf te beslissen welke inhoud zij aanbieden bij lessen over
levensbeschouwing. Ze vinden dat er in de meeste scholen tijdens godsdienst al
aandacht wordt gegeven aan andere levensbeschouwingen en de vergelijkingen van
de verschillende levensbeschouwingen in de verschillende culturen.
NVA
Volgens hun moeten ze niets veranderen aan het systeem dat nu inwerking is. NVA vindt dat de overheid zich niet moet mengen in de opvoeding van de kinderen, ze vinden dat de ouders nog altijd kiezen welke school het beste bij hun past . Ze vinden dat de opvoeding van de eigen kinderen behoort tot een van de meest persoonlijke vrijheden die men als mens heeft.
mijn mening?
Ik vind dat we levensbeschouwelijke vakken nodig hebben in de klas. Het is belangrijk om de kinderen nog verschillende waarden mee te geven. Persoonlijk vind ik het dan ook belangrijk dat de kinderen gaan stilstaan met wat deze waarden doen met hun en met andere mensen zowel in hun cultuur als is een andere culturen.
link met mijn onderwerp?
Persoonlijk vind ik dat Vlaams Belang en NVA het meeste met mijn thema passen.
Vlaams Belang:
Zei vinden dat er niet mag gemoeid worden in de inhoud van de lessen van levensbeschouwelijk onderwijs. Ze vinden ook dat er aandacht moet besteed worden aan het verschil in verschillende culturen , dit doe ik zelf ook . Ik ga het verschil zoeken van de verschillende culturen tijdens het rouwen.
NVA:
NVA vindt dat er niets moet veranderd worden aan het systeem dat nu in werking is. ze vinden dat ouders nog altijd zelf mogen kiezen was het beste is voor hun kind. Ik vind dat ouders ook zelf moeten gaan bekijken hoe ze het kind gaan ondersteunen in het rouwproces en dat wij als kleuterleidster de ouders hier in gaan begeleiden.
http://www.kuleuven.be/thomas/page/politieke-standpunten/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten