zaterdag 19 april 2014

leervraag 1 : Hoe staan kleuterleiders tegenover rouwen in de kleuterklas?

Inleiding 
Als kleuterleider kom je volgens mij vaak in contact met rouwende kinderen. Rouwen is niet alleen voor mensen die overleden zijn , maar ook voor een huisdier, knuffel, scheiding,.... 
Daarom vindt ik dat niemand beter kan antwoorden over rouwen in de kleuterklas dan kleuterleiders zelf. Ik heb daarom een interview afgenomen met verschillende kleuterleiders.
De interview vragen waren deze: 


  1. Vind u het belangrijk om in de kleuterklas het te hebben over rouwen ?
  2.  Hebt u al een kind gehad die iemand verloren heeft ? hoe bent u hier mee omgegaan?
  3.  Houd u rekening  met de verschillende culturen in u klas tijdens een rouwproces?
  4.   Welke tips kan u geven voor andere kleuterleidsters die hier mee in contact gaan komen ?
      Wat kunnen we nu vaststellen uit deze vragen? 

      Ik merk dat elke kleuterleider het wel belangrijk vind om in zijn klas te praten over verlies, verdriet. De meerderheid is van mening dat hoe vroeger ze er mee leren omgaan hoe beter ze in hun latere leven er mee kunnen omgaan.  Vaak vinden ze ook dat het niet alleen hoeft te gebeuren wanneer er iemand sterft, wanneer ze in contact komen met verdriet. Kleuterleiders doen dit vaak ook wanneer het Allerheilige is of wanneer er iets in de media gebeurt waar er veel belangstelling voor is. Als het over de verschillende culturen gaat tijdens het rouwproces dan ben ik er persoonlijk wel van verschoten hoe weinig kleuterleiders hier rekening mee houden. De meeste willen het wel maar weten er niet genoeg over. Als kleuterleiders zelf in contact komen met rouwende kinderen dan worden ze vaak zelf geëmotioneerd hierdoor. Dit komt omdat ze een band met dat kind hebben, ze zien het kind niet graag leiden. Daarom kunnen we er ook uitvertellen dat de kleuterleiders hun job met hart en ziel doen, en er alles aan doen om het kind te helpen en te ondersteunen.

Welke tips geven ze aan andere kleuterleiders?

  • ·         Wees echt
  • ·         Toon zelf u gevoelens
  • ·         Praat openlijk met de kleuters over de dood
  • ·         Stel vragen aan hun hoe zei de dood zien, doe er een klasgesprek over
  • ·         Laat ze iets lief vertellen over de overledenen
  • ·         Hang eventueel een foto als het kind zich daar beter mee voelt
  • ·         Laat de andere kinderen het kind een knuffel geven
 Voorbeeld antwoord van een intervieuw met een kleuterleidster.


Interview rouwen in de kleuterklas
1.       Vind u het belangrijk om in de kleuterklas het te hebben over rouwen ?
Zeker en vast. Rouwen is een deel van het leven. Hoe vroeger kinderen er mee leren omgaan, hoe beter ze er in hun latere leven mee kunnen omgaan. Dit kan tijdens Allerheiligen, als de klas vis sterft, als ze de klokken van de kerk na een begrafenis horen. Het moet niet altijd pas als een kind het heeft meegemaakt vind ik.
2.       Hebt u al een kind gehad die iemand verloren heeft ? hoe bent u hier mee omgegaan?
Neen. Het is wel iets heel anders, maar vorig jaar zijn m'n klas vissen gestorven. We hebben ze bekeken(hoe weet je dat ze dood zijn, zo verder naar: wat is dood zijn) iets lief over hen gezegd, en begraven.
3.       Houd u rekening  met de verschillende culturen in u klas tijdens een rouwproces?
Ik zou dat willen doen, maar zou me dan eerst moeten bevragen.
4.       Welke tips kan u geven voor andere kleuterleidsters die hier mee in contact gaan komen ?
Wees echt, ook met jouw gevoelens. Toen mijn grootmoeder gestorven was, wou ik mijn verdriet niet aan de kls tonen. Maar ik kon het niet inhouden en ben beginnen wenen. De reactie van mijn eerste klas was echt fantastisch. Ze wisten eerst niet goed wat te doen, toen is er iemand over mijn been komen aaien en toen zijn ze mij komen knuffelen. Meer heb je op zo een moment niet nodig.


Slot

We kunnen vaststellen dat alle kleuterleiders het beste willen met het kind zelf. Ook al moeten ze daarom de dingen dat ze gepland hebben even aan de kant schuiven. Ik vind het ook heel mooi dat de kleuterleiders zo begaan zijn met het kind en dan ook het kind apart nog eens willen ondersteunen tijdens het rouwproces. Wat ik ook heel goed vind is dat de kleuterleiders de andere kleuters mee betrekken hierbij en dat ze samen gaan bespreken wat de dood en rouwen nu juist inhoud.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten